terug naar overzicht

Please dont shock that fucking muscle

  • 2 mei 2020
  • Jonathan

Geloof jij het als ik zeg dat ik al ruim 1,5 tot 2 jaar hetzelfde trainingsschema heb?

Vroeger werd eigenlijk als vuistregel gehanteerd dat je om de 11 tot 15 weken wel een nieuw trainingsschema zou moeten hebben. Dit met het idee dat je spieren anders té gewend zouden raken aan een schema en je daardoor geen progressie meer zou boeken.

Gelukkig zijn we inmiddels wat verder in de tijd en weten we dat niets minder waar is. Termen als ‘shocking the muscle’ worden in het moderne fitness of bodybuilding gelukkig al een langere tijd niet meer gebruikt, dit omdat het simpelweg niet de juiste fysiologie is. Alleen zijn er helaas nog maar weinig mensen die hiervan weten.

Het is aangetoond dat progressieve lading voor een onbepaalde tijd juist voor de meeste en beste progressie in kracht stimuleert, maar ook in spiergroei en heb je dus niet om de 3 maanden een compleet nieuw trainingsschema nodig.

Focus je daarom meer op die extra rep, set of een zwaarder gewicht, dan dat je jezelf blind staart op het volgende training schema wat hoogstwaarschijnlijk niet veel beter zal zijn dan het huidige schema wat je nu volgt.

Finetune je schema (of laat jouw coach dit doen) met oefeningen die jij fijn vindt en denkt nodig te hebben, om zo een schema te creëren waarbij weinig tot geen aanpassingen nodig zijn en…

Tip: houd je workouts en progressie bij 😉

KOM OOK IN SHAPE