terug naar overzicht

Fasted Cardio

  • 2 mei 2020
  • Jonathan

Fasted cardio, iets wat je ontzettend veel voorbij ziet komen op het social media platform. Fasted cardio betekent dat je op een lege maag cardio doet, met het idee dat dit proces sneller vet zou verbanden, vanwege het feit dat je nog geen energie (koolhydraten) in je systeem hebt zitten.

Veel mensen zweren erbij en een hoop personal trainers/coaches zeggen dan ook tegen hun cliënten dat dit een goede optie is om sneller vet te verbranden. Net als in het vorige artikel, is dit gebaseerd op een hoop valse waarheden en misconcepties.

Een feit echter is dat het lichaam niet herkent of je al wel of niet hebt gegeten. Daarnaast gebruikt je lichaam meer dan alleen vet als energiebron, wanneer je calorieën aan het verbranden bent. Veel van deze energie wordt bijvoorbeeld opgeslagen in de lever. Dit noemt men glycogeen, de primaire energiebron voor het lichaam en het is dan ook de eerste energiebron die uitgeput wordt, voordat de vetvoorraad wordt aangesproken. Wanneer je maag leeg is wil dit niet per se zeggen dat je geen glycogeen meer in je lichaam hebt. En ook wanneer je maag leeg is wil dit niet per se zeggen dat je meer of sneller calorieën of vet verbrandt. Je wordt dan ook niet sneller gespierd wanneer je sneller aan een dumbell loopt te trekken.

Je moet vooral vooropstellen dat afvallen tijd nodig heeft. Een calorie-tekort creëren in je voedingspatroon is al een stap in de goede richting. Cardio toevoegen om deze calorie-tekort net iets groter te maken is een optie, maar er zijn helaas zijn trucjes om het mooier te maken dan dat het is. Cardio is iets wat minder leuk is dan bijvoorbeeld krachttraining en wordt het al sneller interessant gemaakt met het idee dat fasted cardio het vet verbranden sneller zou laten gaan.

Het zou echter wel een tactiek kunnen zijn om jou aan de cardio te krijgen.

 

KOM OOK IN SHAPE